منوعات

نكت مصرية مضحكة جدا مكتوبة

نكت مصرية مضحكة قصيرة

نكت مصرية مضحكة قصيرة ما اتسم به الشعب المصري، فهو من الشعوب التي تميزت بخفة الدم والمرح والضحك رغبة منه في تخفيف أعباء الحياة اليومية التي أثقلت كاهل الكثير خصوصًا في الآونة الأخيرة من الوقت، فكان الضحك هو السبيل الوحيد لذلك من خلال مجموعة أكثر من رائعة من نكت مصرية مضحكة ومسلية التي سوف نستمتع بها سويًا من خلال هذا المقال الشيق من نادي العرب تابعونا.

إيجابيات النكت على الحالة النفسية

لكل وقت طبيعته، ففي بعض الأحيان يحتاج الشخص بعد عناء يوم طويل من العمل والتعب إلى برهة من الفكاهة والضحك، حيث أنها تعمل على إمداد النفس بالراحة والاسترخاء وإزالة ما بها من هموم وأحزان.

كما أنها كفيلة أن تزيل الكدر والضيق من النفس خصوصًا إن كانت في تجمعات عائلية ممتعة، أو ما بين الأصحاب في جلسة فريدة من نوعها، فهناك من يجيد فن القاء نكت مصرية ببراعة وتميز منقطع النظير.

يمكنه صياغتها بطريقة متميزة تسر من يسمعها وتسعده كثيرًا، فمن شأنها دفع الشعور بالكآبة والحزن عن سامعها وقائلها أيضًا، مع الحرص كل الحرص أن تكون في حدود اللياقة والذوق، بما لا يحرج سامعها أو يخدش حيائه.

نكت مصرية مضحكة قصيرة
نكت مصرية مضحكة قصيرة

نكت مصرية وما تجلبه من سعادة

الضحك باب من أبواب السعادة الغامرة التي تسيطر على الإنسان لا يعرف قيمتها إلا من عاش فيها وتذوق حلاوتها.

إقرأ أيضا:كيف أتعامل مع شخص لا يرد على رسائلي

ومن الأمور التي تجلب السعادة والمرح في المكان قول نكت مصرية ممتعة، التي يمكنها أن تخرج الانسان من همومه ومشاكله وتنسيه ما يجول في خاطره من أحزان، ذا في هذا المقال سوف نتعرف سويًا على أجمل نكت مصرية رسمت البهجة على شفاه الكثيرين.

بقولك خصصوا جائزة قيمتها  مليون جنيه للشخص اللي مخلف 10 عيال، جه واحد عنده تسعة عيال قال لمراته أنا كنت متجوز عليكي ومخلف ولد هروح اجيبه علشان ناخد الجائزة، راح ولما رجعلها ملقاش ولا ولد من التسعة، سالها أمال العيال فين، قالته كل اب جه أخد ابنه ومشي.

مرة اثنين ستان عواجيز خالص عايزين يتجوزا، قالوا نروح النادي ولما أي شاب يعدي نقوله، اول واحد عدى عليهم واحدة منهم بتقوله تتجوزني يا اسمك ايه، قالها نعم ده أنا اتجوز كلبة ومتجوزكيش، راحت التانية قايلاله هوهوهوهو.

واحد سكران، اتصل على مطعم من المطاعم قالهم عندكوا عشا، قالوله أيوة تحت امرك، قالهم طيب معزمتونيش ليه.

مرة واحدة رجعت بيتها متأخر، جوزها زعقلها وقالها اتاخرتي ليه يا هانم، قالتله أصل كان فيه واحد ماشي ورايا وعمال يعاكسني، قالها هو بيعاكسك أنتي بقى اتأخرتي ليه، قالته هعمل ايه مهو اللي كان ماشي على مهله خالص.

تعرف على…عبارات عن الصداقة الحقيقية تويتر

إقرأ أيضا:اسئلة عامة واجابتها 2021 ادخل اختبر ذكائك

نكت مصرية قصيرة تموت من الضحك

المصريين من أكثر من تبادلوا فيما بينهم النكت الجميلة المضحكة، بروح من الفرح والسعادة البسيطة التي لا يشوبها أي نوع من الحقد والضغينة، وهذا ما تظهره تلك النكت التي يستمتعون بها وسط جلساتهم الطيبة، ومن خلال ما يلي سنتطرق لبعض النكت الفكاهية الرائعة التي كثيرًا ما تدخل البهجة على نفوس من يسمعها ومن يرويها أيضًا، ومنها ما يلي:

  • واحد في منتهى الندالة واقف في الباص، قعد يشاور لواحدة حلوة وراح غامزلها، راحت غمزاله، شاورلها راحت مشاوراله، قالها انزلي أول ما قامت نزلت راح قاعد مكانها.
  • واحد عبيط أوي بعد ما اتجوز بشهر واحد بس مراته خلفت، فالناس عمالة تسأله ازاي ده يحصل يعني، قالهم يا لهوي على القر والحسد يا ناس.
  • راجل ومراته قاعدين مع بعض على السرير، لقاها سرحانة وبتفكر، قالها بتفكري في أيه راحت بصاله برقة كدة وقالتله نفس اللي بتفكر فيه بالظبط، قالها أه يا واطية عايزة تتجوزي عليا.
  • شرطي بيسأل واحد واقف قدام بيته إنت من أهل البيت؟ قاله لا من كفار قريش، أخده الشرطي ورماه بالحبس وكل ما يقله طلعني، والله ما أطلعك إلا لما يجي أبو لهب يكفلك هههه.

نكت مصرية قديمة

إن كنت حقًا من الباحثين عن السعادة الحقيقية التي تنبع من القلب، فأنت تبحث عن نكت مصرية فكاهية جميلة، فهي سر الضحك والابتسامة الحقيقية، اطلق لحياتك العنان لكي تعيشها بأجمل ما فيها من لحظات.

إقرأ أيضا:عيوب فودافون adsl ومميزات الخدمة في مصر

فهي قصيرة جدًا يجب أن نغتنم فرصها النادرة مع أجمل الضحكات وأروع اللحظات، من خلال ما يلي:

مرة واحدة ست متجوزة بتقول الحقوني يا ناس ردت جارتها ام حسن قالتلها مالك قالت جوزي بعته يجيب سبانخ راح خابط في أتوبيس، قالتها ام حسن يا خبتي طب وعملتي ايه بس، قالتلها عملت بامية والأمر لله.

سئلوا صعيدى: ليه قتلت أبوك الصعيدى: كانوا عاملين رحلة للأيتام , كنت عايز اروحها المحققين: طب ليه قتلت عمك؟ الصعيدى: كنت عايز ابن عمى يسافر معايا المحققين: طب ليه كنت عايز تنتحر الصعيدى: أصلهم لغوا الرحلة.

عربية شرطة واقفه و محشش معدى الظابط بيقوله تعالي يلا اركب بسرعه ! المحشش قاله : تسلم ياكبير البيت قريب ههههه.

مرة واحد مسطول ماسك قنبلة وعايز يرميها ويمسكها فكان في واحد معدي سأله قالوا انت مش خايف انه القنبلة تنفجر، قالوا متخفش معايا واحدة غيرها ههههه.

نكت مضحكة قصيرة

النكت المصرية فن لمن هم من ذوات الروح الخفيفة، حيث أن المصريين من أكثر الشعوب المعروفة بالمرح والفكاهة على الرغم من مشاكلهم ومعاناتهم الكبيرة.

ما سنعرضه الآن هو خلاصة ما توصلنا له من نكت مصرية رائعة من الشارع المصري الأصيل.

سألوا واحد محشش: مين أهم الشمس ولا القمر رد: القمر طبعا، بيطلع ينور لنا بالليل و الدنيا ضلمة، انما الشمس بتطلع بالنهار والدنيا نور أصلآ هههه.

  • مره واحد قال لمراته ايه رايك نعمل جمعية .. قالت : ازاي ؟؟ قل لها كل يوم أبوسك بوسه واديكِ جنيه فوافقت..

فجيه اخر الشهر لقى معاها تسعين جنيه فسالها : ايه الفلوس دي ؟؟ فقلتله : اسكت مش ابو ابراهيم جارنادخل معانا بنفرين.

  • صاحب محل دخلت عنده واحده حلوه …. وكل شويه تقول له : بكام دا يا حج … بكام دا يا حج …. أخيرًا زهق منها

قال : شوفي انا ماحجيتش لكن عملت عمرة .. علشان كذا تـقـدري تـقــولي …. ياعــمــري.

محشش بيقول لصاحبه اللي زيه محشش : إيه اخبار أبوك؟ بعدين افتكر ان ابوه مات من فتره فكمل بسرعة: لسه في نفس التربة ههههه.

نكت مصرية باللغة العامية خفيفة الظل

جمال النكتة يتجسد في سردها باللغة العامية التي تعكس خفة ظل المصريين وجمال روحهم الطيبة، ومن أجمل ما قيل من نكت مصرية بالعامية ما يلي:

  • مدرسة رياضة ضربتها عربية فقدتها الوعي، جريوا بيها عالمستشفى فالدكتور بيقول لأهلها عندها كسور، قامت قالتلهم متنسوش توحدوا المقامااات. هههه.
  • واحد بيسأله دكتور العيون: مالك خير بتشتكي من ايه بالظبط؟ قاله: والله يا دكتور بطلت اشوف الفلوس خالص مش عارف أيه اللي جرالي، ههه.
  • غبي بيعمل تحليل دم، قاله الدكتور انت عندك سكر في الدم، قاله المريض الله يكرمك يا دكتور والله انت الي زي العسل هههه.

انتهينا من الرحلة الممتعة مع نكت مصرية مضحكة قصيرة، خففت كثيرًا عننا ما نعانيه من ضيق وملل في حياتنا اليومية، نرجوا أن نكون قد امتعناكم حقًا بما قدمناه لكم، نشكركم على حسن المتابعة.

السابق
قصص اغتصاب واقعية مؤثرة بالتفصيل
التالي
اسئلة عامة واجابتها 2021 ادخل اختبر ذكائك

اترك تعليقاً